Test: Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων

Από Digital Cyprus
Μετάβαση στην πλοήγηση Πήδηση στην αναζήτηση
μ (Greeklish variables name replaced)
μ (Greeklish variables name replaced)
Γραμμή 1: Γραμμή 1:
{{Παραδοσιακή Κατασκευή
{{Παιχνίδι
   |acronym= Λευκαρίτικο
   |acronym= Πουν'το δακτυλίδι
   |imagename=Images.jpg
   |imagename=Πουν'_το_δαχτυλίδι.jpg
   |imageCaption= Λευκαρίτικο
   |imageCaption= Παιχνίδι
   |newwidth=270px
   |newwidth=270px
   |xronologiki_periodos=  
   |idos_paixnidiou=  
   |epidraseis_apo= Ξένους
   |proeleusi=  
   |skopos= Για προίκα στις κόρες και στολίδι στα σπίτια την ημέρα του γάμου
   |allo_onoma=  
   |kentra_kataskeuis=Κάτω Δρυς, Βάβλα, Βαβατσινιά, Ορά, Χοιροκοιτία, Σκαρίνου, Δάλι και Αθηαίνου
   |periodos_paixnidiou=  
   |ylika_kataskeuis= Λινό ύφασμα
   | elaxistoi_paiktes= 10
   |diakosmisi= Τριγωνικά ζικ-ζακ, ανεβατά και κοπτά σχέδια, χρήση δαντέλας για το κεντρικό σχέδιο, πολύπλοκα σχέδια
   |megistoi_paiktes=20
  |mesi_diarkia=2-3 λεπτά
}}
}}


<!-- Intro -->
'''<!-- Intro -->


Το λευκαρίτικο είναι κέντημα που αναπτύχθηκε στα Λεύκαρα όπου και ονομάστηκε. Είναι το χαρακτηριστικότερο είδος κεντιτικής τέχνης στην Κύπρο.
'''Πουν' το δαχτυλίδι''' είναι κυπριακό [[Παραδοσιακά παιχνίδια|παραδοσιακό παιχνίδι]] και παίζεται κυρίως από τα παιδιά στο νηπιαγωγείο, στο σχολειό και στη γειτονιά.  


__TOC__  
__TOC__


==Γενικά==  
==Πώς παίζεται==  


Το λευκαρίτικο είναι η εξέλιξη των «ασπροπλουμιών» της Κύπρου. Γράφτηκε στον κατάλογο της UNESCO για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά το 2009. Σύμφωνα με μια μελέτη υπάρχουν περισσότερα από εξακόσια πενήντα μοτίβα που μπορούν να δημιουργήσουν το λευκαρίτικο κέντημα.
Στήνονται τα παιδιά σε σειρά. Κάποιο παιδί ξεκινά πρώτο, παίρνει το δαχτυλίδι  και το κρύβει στα χέρια του. Στη συνέχεια προσπαθεί να το αφήσει στα χέρια κάποιου άλλου παιδιού τραγουδώντας : «Πουν' το, πουν' το, το δαχτυλίδι, ψάξε, ψάξε δεν θα το βρεις! Δεν θα το βρεις, δεν θα το βρεις, το δαχτυλίδι που ζητείς». Το κάθε παιδί έχει μια ευκαιρία να µαντέψει ποιος έχει το δαχτυλίδι. Όποιος µαντέψει παίρνει το δαχτυλίδι και το ρίχνει σε όποιο παιδί θέλει.


==Ιστορία==
Κι έτσι το παιχνίδι συνεχίζεται µε τον ίδιο τρόπο.


Η γεωγραφική θέση του χωριού προσέλκυε πολλούς αριστοκράτες κατακτητές και ξένους όπου γίνονταν ανταλλαγές σε όλους τους τομείς. Η επαφή με τους ξένους δίδαξε στις γυναίκες των Λευκάρων νέες τεχνικές και μοτίβα τα οποία και τα αξιοποίησαν με τον δικό τους τρόπο και δημιούργησαν τα «ασπροπλούμια». Τα «ασπροπλούμια» εξελίχθηκαν στα λευκαρίτικα.


Τα λευκαρίτικα ράβονταν από τις μητέρες για προίκα στις κόρες τους και στόλιζαν όλο το σπίτι την ημέρα που πάντρευαν τις κόρες τους. Οι γυναίκες, κεντήστριες, στα Λεύκαρα έραβαν στο σπίτι ενώ οι άντρες, κεντητάρες, ταξίδευαν σε Ευρώπη και στις Σκανδιναβικές χώρες για να τα πουλήσουν. Τα Λεύκαρα έγιναν το πιο μεγάλο κέντρο παραγωγής λευκαρίτικων κεντημάτων. Η εξάπλωση στο εξωτερικό έφερε οικονομική ανάπτυξη και πολλές επιδράσεις όπως καινούρια σχέδια και νέες τάσεις.


Λέγεται ότι ο Leonardo da Vinci επισκέφτηκε την Κύπρο τον 15ο αιώνα και φεύγοντας πήρε μαζί του λευκαρίτικο κέντημα που βρίσκεται στο Μιλάνο,  στον καθεδρικό ναό Duomo.
==Πηγές==  
 
* http://2splarisas.weebly.com/uploads/1/0/1/3/10132541/view.pdf
Σήμερα τα κεντήματα αυτά κατασκευάζονται σε ολόκληρη την Κύπρο, ειδικά όμως στα χωριά Κάτω Δρυς, Βάβλα, Βαβατσινιά, Ορά, Χοιροκοιτία, Σκαρίνου, Δάλι και Αθηαίνου.
 
==Τεχνική κεντήματος==
 
Το παραδοσιακό λευκαρίτικο κέντημα γίνεται με τη χρήση λινού υφάσματος. Οι βελονιές που χρησιμοποιήσαν οι γυναίκες των Λευκάρων ήταν η «φαττή» (ψαθωτή), η τυλιχτή ή άλλως «στρούχνη», η ανεβατή, η ρίζα και το γαζί. Το χαρακτηριστικότερο είδος διακόσμησης ήταν «οι ποταμοί» που δημιουργούνται με την αφαίρεση και το κόψιμο των κλωστών δημιουργώντας τριγωνικά ζικ-ζακ, τις λεγόμενες «καμάρες». Διακοσμούνται με ανεβατά και κοπτά σχέδια, με κεντρικό σχέδιο το κοπτό. Η δαντέλα γέμιζε το κεντρικό σχέδιο. «Καμάρα» με «καμάρα» δημιουργούν πολύπλοκα σχέδια τα «μήλα». Άλλα σχέδια ήταν το ταγιαδωτό, το ξωλούρι, τα καρούλια, τα φοινικωτά και το μηλούδι μακουκούδι. Τα τελειώματα τους γίνονται με διάφορα είδη δαντέλας όπως τη τσίμπη, το κλόσι, το τσιμπόκλοσο και το κλόσι των κοκάλων. Αλλάζοντας τις κλωστές στα κοκαλάκια, μπλέκονταν σε διάφορους συνδυασμούς και το τέλειωναν με κρόσια «τους φλόκκους».
 
==Πηγές==
 
*http://www.lefkara.org.cy/el-gr/λευκαρίτικοκέντημα.aspx
*http://www.mcit.gov.cy/mcit/chs/chs.nsf/All/9B7BE119AB06356FC22573790021FA0C?OpenDocument
*Μελέτη της εταιρείας MARKETWAY Ltd, για το Δήμο Λευκάρων.
*http://www.katolefkara.org/lefk_lace.shtml

Αναθεώρηση της 12:24, 18 Ιανουαρίου 2024

Πουν'το δακτυλίδι
Πουν' το δαχτυλίδι.jpg
Παιχνίδι
Ιστορία
Eίδος Παιχνιδιού {{{type_of_game}}}
Περίοδος Παιχνιδιού {{{period_played}}}
Προέλευση {{{origin}}}
Άλλο Όνομα {{{alternative_name}}}
Κανόνες
Ελάχιστος Αριθμός Παικτών {{{minimum_num_players}}}
Μέγιστος Αριθμός Παικτών {{{max_num_players}}}
Μέση Διάρκεια {{{average_duration}}}

Πουν' το δαχτυλίδι είναι κυπριακό παραδοσιακό παιχνίδι και παίζεται κυρίως από τα παιδιά στο νηπιαγωγείο, στο σχολειό και στη γειτονιά.

Πώς παίζεται

Στήνονται τα παιδιά σε σειρά. Κάποιο παιδί ξεκινά πρώτο, παίρνει το δαχτυλίδι και το κρύβει στα χέρια του. Στη συνέχεια προσπαθεί να το αφήσει στα χέρια κάποιου άλλου παιδιού τραγουδώντας : «Πουν' το, πουν' το, το δαχτυλίδι, ψάξε, ψάξε δεν θα το βρεις! Δεν θα το βρεις, δεν θα το βρεις, το δαχτυλίδι που ζητείς». Το κάθε παιδί έχει μια ευκαιρία να µαντέψει ποιος έχει το δαχτυλίδι. Όποιος µαντέψει παίρνει το δαχτυλίδι και το ρίχνει σε όποιο παιδί θέλει.

Κι έτσι το παιχνίδι συνεχίζεται µε τον ίδιο τρόπο.


Πηγές