Test: Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων

Από Digital Cyprus
Μετάβαση στην πλοήγηση Πήδηση στην αναζήτηση
μ (Greeklish variables name replaced)
Ετικέτα: Χειροκίνητη αναστροφή
μ (Greeklish variables name replaced)
Ετικέτα: Χειροκίνητη αναστροφή
Γραμμή 1: Γραμμή 1:
{{Άγιος
{{Παραδοσιακή Κατασκευή
   |acronym= Αγία Φωτεινή η Κυπρία
   |acronym= Λευκαρίτικο
   |imagename=AgiaFotini.PNG
   |imagename=Images.jpg
   |imageCaption= Εικόνα Αγία Φωτεινή η Κυπρία
   |imageCaption= Λευκαρίτικο
   |newwidth=270px
   |newwidth=270px
   |periodos_gennisis=Ίσως Πρώιμη Βυζαντινή Εποχή
   |xronologiki_periodos=  
   |topos_gennisis= Ριζοκάρπασο, Καρπασία
   |epidraseis_apo= Ξένους
   |periodos_kimisis=Παραμένει άγνωστο
   |skopos= Για προίκα στις κόρες και στολίδι στα σπίτια την ημέρα του γάμου
   |topos_kimisis=Άγιος Ανδρόνικος (το χωριό)
   |kentra_kataskeuis=Κάτω Δρυς, Βάβλα, Βαβατσινιά, Ορά, Χοιροκοιτία, Σκαρίνου, Δάλι και Αθηαίνου
   |martirikos_thanatos=
   |ylika_kataskeuis= Λινό ύφασμα
   |ergo_drasi=
   |diakosmisi= Τριγωνικά ζικ-ζακ, ανεβατά και κοπτά σχέδια, χρήση δαντέλας για το κεντρικό σχέδιο, πολύπλοκα σχέδια
  |eortazete=2 Αυγούστου
  |prostatis_agios=
  |naos_afieromenos=
}}
}}


<!-- Intro -->
Το λευκαρίτικο είναι κέντημα που αναπτύχθηκε στα Λεύκαρα όπου και ονομάστηκε. Είναι το χαρακτηριστικότερο είδος κεντιτικής τέχνης στην Κύπρο.
__TOC__
==Γενικά==
Το λευκαρίτικο είναι η εξέλιξη των «ασπροπλουμιών» της Κύπρου. Γράφτηκε στον κατάλογο της UNESCO για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά το 2009. Σύμφωνα με μια μελέτη υπάρχουν περισσότερα από εξακόσια πενήντα μοτίβα που μπορούν να δημιουργήσουν το λευκαρίτικο κέντημα.
==Ιστορία==
Η γεωγραφική θέση του χωριού προσέλκυε πολλούς αριστοκράτες κατακτητές και ξένους όπου γίνονταν ανταλλαγές σε όλους τους τομείς. Η επαφή με τους ξένους δίδαξε στις γυναίκες των Λευκάρων νέες τεχνικές και μοτίβα τα οποία και τα αξιοποίησαν με τον δικό τους τρόπο και δημιούργησαν τα «ασπροπλούμια». Τα «ασπροπλούμια» εξελίχθηκαν στα λευκαρίτικα.


<!-- Intro -->
Τα λευκαρίτικα ράβονταν από τις μητέρες για προίκα στις κόρες τους και στόλιζαν όλο το σπίτι την ημέρα που πάντρευαν τις κόρες τους. Οι γυναίκες, κεντήστριες, στα Λεύκαρα έραβαν στο σπίτι ενώ οι άντρες, κεντητάρες, ταξίδευαν σε Ευρώπη και στις Σκανδιναβικές χώρες για να τα πουλήσουν. Τα Λεύκαρα έγιναν το πιο μεγάλο κέντρο παραγωγής λευκαρίτικων κεντημάτων. Η εξάπλωση στο εξωτερικό έφερε οικονομική ανάπτυξη και πολλές επιδράσεις όπως καινούρια σχέδια και νέες τάσεις.  
Η Αγία Φωτεινή είναι γνωστή στην Κύπρο και σαν Αγία Φωτού η θαυματουργός.


__TOC__
Λέγεται ότι ο Leonardo da Vinci επισκέφτηκε την Κύπρο τον 15ο αιώνα και φεύγοντας πήρε μαζί του λευκαρίτικο κέντημα που βρίσκεται στο Μιλάνο,  στον καθεδρικό ναό Duomo.


==Βιογραφία==
Σήμερα τα κεντήματα αυτά κατασκευάζονται σε ολόκληρη την Κύπρο, ειδικά όμως στα χωριά Κάτω Δρυς, Βάβλα, Βαβατσινιά, Ορά, Χοιροκοιτία, Σκαρίνου, Δάλι και Αθηαίνου.
Δεν είναι γνωστό το πότε ακριβώς έζησε η Αγία Φωτεινή και ποια ήταν η καταγωγή της. Κατά την παράδοση όμως γεννήθηκε στο Ριζοκάρπασο. Από μικρή ξεχώρισε για την καλοσύνη της, την προθυμία της να εξυπηρετήσει τους άλλους και την αρετή της. Έμαθε να διαβάζει και να γράφει στο σχολείο του χωριού της. Τότε άρχισε να αποστηθίζει διάφορους ψαλμούς και ύμνους της Εκκλησίας μας. Όταν μεγάλωσε, έφυγε από το σπίτι της και πήγε σ' ένα σπήλαιο για να ασκητεύσει. Εκεί πέρασε όλη την υπόλοιπη ζωή της: μια ζωή προσευχής, εγκράτειας και ολοκληρωτικής αφοσίωσης στον Ουράνιο Νυμφίο Χριστό. Το σπήλαιο αυτό βρίσκεται στο χωριό Άγιος Ανδρόνικος, παραπέμπει σε πρωτοχριστιανικούς ή και πρωτοβυζαντινούς χρόνους και πιθανό να προϋπήρξε της Αγίας Φωτεινής. Το άγιο λείψανο της βρέθηκε στη σπηλιά γύρω στα 1718 - 32 μ.Χ. με τη σκαλιστή επιγραφή από πάνω «Φωτεινή Παρθένος Νύμφη Χριστού». Εξακολουθεί και σήμερα να προσφέρει θεραπεία σε όσους πάσχουν από οφθαλμικά νοσήματα. Το ασκητήριο (σπήλαιο) της Αγίας Φωτεινής υπάρχει μέχρι σήμερα και βρίσκεται στο χωριό Άγιος Ανδρόνικος. Μοιάζει με κατακόμβη,  η είσοδός του είναι στενή και υπάρχει μια σκάλα από 23 σκαλοπάτια φτιαγμένη από εγχώριες πέτρες που οδηγεί στο εσωτερικό. Στο βάθος του σπηλαίου βρίσκεται το αγίασμα από το οποίο παίρνουν οι άρρωστοι και πλένουν τα άρρωστα μέλη τους για να θεραπευτούν. Η μνήμη της Αγίας Φωτεινής εορτάζεται στις 2 Αυγούστου. Μέχρι και πριν την τουρκική εισβολή του 1974, διεξαγόταν μεγάλη πανήγυρη στο χωριό Άγιος Ανδρόνικος Καρπασίας, στην οποία μετέβαινε κατά κανόνα και ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος Κύπρου.


==Θαύματα==
==Τεχνική κεντήματος==
Πιστεύεται ότι η Αγία Φωτεινή θεραπεύει ποικίλες οφθαλμικές παθήσεις. Στο ασκητήριό της, που υπάρχει μέχρι σήμερα, βρίσκεται αγίασμα το οποίο είναι θεραπευτικό για όλους όσους με πίστη προσέρχονται και προσεύχονται σ' αυτήν.


==Αφιερωμένοι Ναοί==
Το παραδοσιακό λευκαρίτικο κέντημα γίνεται με τη χρήση λινού υφάσματος. Οι βελονιές που χρησιμοποιήσαν οι γυναίκες των Λευκάρων ήταν η «φαττή» (ψαθωτή), η τυλιχτή ή άλλως «στρούχνη», η ανεβατή, η ρίζα και το γαζί. Το χαρακτηριστικότερο είδος διακόσμησης ήταν «οι ποταμοί» που δημιουργούνται με την αφαίρεση και το κόψιμο των κλωστών δημιουργώντας τριγωνικά ζικ-ζακ, τις λεγόμενες «καμάρες». Διακοσμούνται με ανεβατά και κοπτά σχέδια, με κεντρικό σχέδιο το κοπτό. Η δαντέλα γέμιζε το κεντρικό σχέδιο. «Καμάρα» με «καμάρα» δημιουργούν πολύπλοκα σχέδια τα «μήλα». Άλλα σχέδια ήταν το ταγιαδωτό, το ξωλούρι, τα καρούλια, τα φοινικωτά και το μηλούδι μακουκούδι. Τα τελειώματα τους γίνονται με διάφορα είδη δαντέλας όπως τη τσίμπη, το κλόσι, το τσιμπόκλοσο και το κλόσι των κοκάλων. Αλλάζοντας τις κλωστές στα κοκαλάκια, μπλέκονταν σε διάφορους συνδυασμούς και το τέλειωναν με κρόσια «τους φλόκκους».
Ναοί αφιερωμένοι στην Αγία Φωτεινή βρίσκονται και σε άλλα μέρη της Κύπρου, αλλά δεν είναι γνωστό αν από την αρχή τιμούνταν η Κυπρία Οσία, η Καρπασίτιδα ή η ομώνυμη Μεγαλομάρτυς, η Σαμαρείτιδα. Όμως στους παλαιούς ναούς στην Αμμόχωστο και τον Γερόλακκο πιθανότατα τιμούνταν η Κυπρία Φωτεινή, όπως και στο χωριό Φώττα, που αρχικά ονομαζόταν Αγία Φωτεινή, αλλά στη συνέχεια μετονομάσθηκε έτσι από τους Τουρκοκυ­πρίους.


==Εικόνες Αγίας==
==Πηγές==
Η παλαιότερη φορητή εικόνα της Αγίας Φωτεινής που έχει βρεθεί χρονολογείται γύρω στο 1811. Αποτελεί έργο του γνω­στού ζωγράφου ιερομόναχου Λαυρεντίου. Η εικόνα κλάπηκε κατά την εισβολή από τους Τούρ­κους και πωλήθηκε στην Ευρώ­πη. Αυτή, όπως και οι σωζό­μενες νεότερες εικόνες, παρι­στούν την Αγία με μοναχική ενδυμασία και να φέρει στο δεξί της χέρι Σταυρό.


==Πηγές==
*http://www.lefkara.org.cy/el-gr/λευκαρίτικοκέντημα.aspx
* http://www.pigizois.net/kiprioi_agioi/foteini_fotou.htm
*http://www.mcit.gov.cy/mcit/chs/chs.nsf/All/9B7BE119AB06356FC22573790021FA0C?OpenDocument
* http://www.impantokratoros.gr/osia-foteinh-kypria.el.aspx
*Μελέτη της εταιρείας MARKETWAY Ltd, για το Δήμο Λευκάρων.
* http://www.saint.gr/2198/saint.aspx
*http://www.katolefkara.org/lefk_lace.shtml
* http://www.churchofcyprus.org.cy/article.php?articleID=2553

Αναθεώρηση της 12:29, 18 Ιανουαρίου 2024

Λευκαρίτικο
Images.jpg
Λευκαρίτικο
Ιστορία
Χρονολογική Περίοδος {{{chronological_period}}}
Επιδράσεις Από {{{influenced_by}}}
Σκοπός {{{purpose}}}
Κέντρα Κατασκευής {{{construction_centers}}}
Χαρακτηριστικά
Υλικά Κατασκευής {{{construction_materials}}}
Διακόσμηση {{{decoration}}}


Το λευκαρίτικο είναι κέντημα που αναπτύχθηκε στα Λεύκαρα όπου και ονομάστηκε. Είναι το χαρακτηριστικότερο είδος κεντιτικής τέχνης στην Κύπρο.

Γενικά

Το λευκαρίτικο είναι η εξέλιξη των «ασπροπλουμιών» της Κύπρου. Γράφτηκε στον κατάλογο της UNESCO για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά το 2009. Σύμφωνα με μια μελέτη υπάρχουν περισσότερα από εξακόσια πενήντα μοτίβα που μπορούν να δημιουργήσουν το λευκαρίτικο κέντημα.

Ιστορία

Η γεωγραφική θέση του χωριού προσέλκυε πολλούς αριστοκράτες κατακτητές και ξένους όπου γίνονταν ανταλλαγές σε όλους τους τομείς. Η επαφή με τους ξένους δίδαξε στις γυναίκες των Λευκάρων νέες τεχνικές και μοτίβα τα οποία και τα αξιοποίησαν με τον δικό τους τρόπο και δημιούργησαν τα «ασπροπλούμια». Τα «ασπροπλούμια» εξελίχθηκαν στα λευκαρίτικα.

Τα λευκαρίτικα ράβονταν από τις μητέρες για προίκα στις κόρες τους και στόλιζαν όλο το σπίτι την ημέρα που πάντρευαν τις κόρες τους. Οι γυναίκες, κεντήστριες, στα Λεύκαρα έραβαν στο σπίτι ενώ οι άντρες, κεντητάρες, ταξίδευαν σε Ευρώπη και στις Σκανδιναβικές χώρες για να τα πουλήσουν. Τα Λεύκαρα έγιναν το πιο μεγάλο κέντρο παραγωγής λευκαρίτικων κεντημάτων. Η εξάπλωση στο εξωτερικό έφερε οικονομική ανάπτυξη και πολλές επιδράσεις όπως καινούρια σχέδια και νέες τάσεις.

Λέγεται ότι ο Leonardo da Vinci επισκέφτηκε την Κύπρο τον 15ο αιώνα και φεύγοντας πήρε μαζί του λευκαρίτικο κέντημα που βρίσκεται στο Μιλάνο, στον καθεδρικό ναό Duomo.

Σήμερα τα κεντήματα αυτά κατασκευάζονται σε ολόκληρη την Κύπρο, ειδικά όμως στα χωριά Κάτω Δρυς, Βάβλα, Βαβατσινιά, Ορά, Χοιροκοιτία, Σκαρίνου, Δάλι και Αθηαίνου.

Τεχνική κεντήματος

Το παραδοσιακό λευκαρίτικο κέντημα γίνεται με τη χρήση λινού υφάσματος. Οι βελονιές που χρησιμοποιήσαν οι γυναίκες των Λευκάρων ήταν η «φαττή» (ψαθωτή), η τυλιχτή ή άλλως «στρούχνη», η ανεβατή, η ρίζα και το γαζί. Το χαρακτηριστικότερο είδος διακόσμησης ήταν «οι ποταμοί» που δημιουργούνται με την αφαίρεση και το κόψιμο των κλωστών δημιουργώντας τριγωνικά ζικ-ζακ, τις λεγόμενες «καμάρες». Διακοσμούνται με ανεβατά και κοπτά σχέδια, με κεντρικό σχέδιο το κοπτό. Η δαντέλα γέμιζε το κεντρικό σχέδιο. «Καμάρα» με «καμάρα» δημιουργούν πολύπλοκα σχέδια τα «μήλα». Άλλα σχέδια ήταν το ταγιαδωτό, το ξωλούρι, τα καρούλια, τα φοινικωτά και το μηλούδι μακουκούδι. Τα τελειώματα τους γίνονται με διάφορα είδη δαντέλας όπως τη τσίμπη, το κλόσι, το τσιμπόκλοσο και το κλόσι των κοκάλων. Αλλάζοντας τις κλωστές στα κοκαλάκια, μπλέκονταν σε διάφορους συνδυασμούς και το τέλειωναν με κρόσια «τους φλόκκους».

Πηγές