Κυπριακοί χοροί: Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων

Γραμμή 49: Γραμμή 49:
==Ατομικοί χοροί δεξιοτεχνίας==
==Ατομικοί χοροί δεξιοτεχνίας==


Οι ατομικοί χοροί δεξιοτεχνίας χορεύονται με κάποιο εξάρτημα ή όργανο κάποιας εργασίας, όπως δρεπάνι, τατσιά, μαχαίρι
Οι ατομικοί χοροί δεξιοτεχνίας χορεύονται με κάποιο εξάρτημα ή όργανο κάποιας εργασίας, όπως δρεπάνι, τατσιά και μαχαίρι.


-'''Δρεπάνι'''
-'''Δρεπάνι'''


Εμπνευσμένο από το θέρος, όπου οι καλοί θεριστάδες πάνω στη δουλειά «έπαιζαν» το δρεπάνι κάνοντας επιδέξιες και γρήγορες κινήσεις με αυτό γύρω από το κορμί και πάνω από το κεφάλι, κόβοντας ταυτόχρονα ξυστά τις άκρες των σταχυών χωρίς να σταματούν το θέρισμα.  
Ο χορός αυτός είναι εμπνευσμένος από το θέρισμα. Οι καλοί θεριστάδες πάνω στη δουλειά «έπαιζαν» το δρεπάνι κάνοντας επιδέξιες και γρήγορες κινήσεις με το δρεπάνι γύρω από το κορμί και πάνω από το κεφάλι, κόβοντας ταυτόχρονα ξυστά τις άκρες των σταχυών χωρίς να σταματούν να δουλεύουν.  


-'''Τατσιά ή Σίτα'''
-'''Τατσιά ή Σίτα'''


Η τατσιά στροβιλίζεται, μέσα στην οποία έχει ένα ποτήρι μισογεμάτο με νερό ή κρασί, από το οποίο δεν πρέπει να χυθεί ούτε σταλιά. Τα τελευταία χρόνια τοποθετούνται όλο και περισσότερα ποτήρια για σκοπούς επίδειξης.
Στην τατσιά τοποθετείται ένα ποτήρι μισογεμάτο με νερό ή κρασί και ο χορευτής την στροβιλίζει επιδέξια και χωρίς να χύνεται σταλιά από το ποτήρι. Τα τελευταία χρόνια τοποθετούνται όλο και περισσότερα ποτήρια για σκοπούς επίδειξης.


-'''Μασιέρι (Μαχαίρι) ή Τσιακκί'''
-'''Μασιέρι (Μαχαίρι) ή Τσιακκί'''


Ο χορευτής κινείται ρυθμικά, γύρω από τον συγχορευτή του, κρατώντας το τσιακκίν (σουγιά) και στη συνέχεια το μπήγει στη γη χορεύοντας πάνω και γύρω απ αυτό. Με την βοήθεια του συντρόφου του λυγίζει προς τα πίσω για να πιάσει το τσιακκίν με τα δόντια του και να σηκωθεί συνεχίζοντας τον χορό. Τέλος κινεί με μεγάλη δεξιοτεχνία και σβελτάδα το τσιακκί γύρω και πάνω από το κεφάλι του συντρόφου του. Κάποια στιγμή ο χορευτής μαχαιρώνει τάχα εκείνον που τον βοηθούσε προηγουμένως, ο οποίος ξαπλώνει κάτω. Ακολουθεί μιμική αναπαράσταση της εκδοράς και του καθαρισμού του σφάγιου
Ο χορευτής κινείται ρυθμικά, γύρω από τον συγχορευτή του, κρατώντας το τσιακκίν (σουγιά). Μπήγει το μαχαίρι στη γη χορεύοντας πάνω και γύρω απ'αυτό. Με την βοήθεια του συντρόφου του λυγίζει προς τα πίσω για να πιάσει το τσιακκίν με τα δόντια του και να σηκωθεί συνεχίζοντας τον χορό. Κινεί με μεγάλη δεξιοτεχνία και σβελτάδα το τσιακκί γύρω και πάνω από το κεφάλι του συντρόφου του. Κάποια στιγμή ο χορευτής «μαχαιρώνει» εκείνον που τον βοηθούσε προηγουμένως με αποτέλεσμα να ξαπλώνει στο έδαφος. Ακολουθεί μιμική αναπαράσταση της εκδοράς και του καθαρισμού του σφάγιου.


-'''Καντήλα (Ποτήρι)'''
-'''Καντήλα (Ποτήρι)'''
372

επεξεργασίες